Handleiding My Handicap

Laatst bijgewerkt: 8/09/2023

Heb je hulp nodig bij het gebruik van My Handicap?

Ga langs bij je gemeente, OCMW, ziekenfonds of in een van onze regionale centra, of stel je vraag op een van de zitdagen van onze maatschappelijk assistenten.  Waar kan ik terecht in mijn gemeente?

Wil je een aanvraag indienen?

Een aanvraag indienen doe je niet langer op papier, maar via het digitale loket My Handicap. Met My Handicap kun je eenvoudig het dossier van een persoon met een handicap bekijken, een aanvraag indienen voor een of meerdere voordelen en wijzigingen doorgeven.

Wil je meerdere voordelen aanvragen?

Als je naast een tegemoetkoming of een erkenning van je handicap ook een ander voordeel (bv. een parkeerkaart) wilt aanvragen, vul je eerst het formulier voor de tegemoetkoming of erkenning in. Dat formulier bevat alle gegevens die nodig zijn voor de aanvraag van een ander voordeel. Nadat je het formulier hebt ingediend, zullen de gegevens ook beschikbaar zijn voor andere aanvragen (bv. voor een parkeerkaart). Je hoeft dan geen tweede formulier in te vullen: klikken op de link van het andere voordeel volstaat. 

Als je eerst een parkeerkaart aanvraagt en nadien pas een tegemoetkoming of erkenning, zul je wel twee keer het formulier moeten invullen, want voor een tegemoetkoming of erkenning hebben we meer gegevens nodig. 

Welke informatie vind je in My Handicap?

Via het digitale loket My Handicap vind je je dossier met onder andere deze gegevens terug: 

  • welke aanvraag nog lopende is: wat de stand van zaken is, wat we nog nodig hebben om deze aanvraag te behandelen en wanneer je bij onze arts moet komen, 
  • welke voordelen je al hebt,  
  • welke voordelen je op eenvoudig verzoek kunt krijgen omdat je er al recht op hebt (bv. een attest van erkenning, een attest recht op tegemoetkoming), 
  • welke voordelen je nog kunt krijgen als je een aanvraag indient en aan de voorwaarden voldoet, 
  • welke aanvragen momenteel in behandeling zijn, 
  • waar je vroeger recht op had,  
  • welke aanvragen afgewezen zijn,  
  • welke beslissingen heroverwogen zijn,  
  • welke aanvragen al bekeken zijn, maar nog niet zijn ingediend,  
  • welke bedragen je al hebt ontvangen, 
  • wanneer je volgende tegemoetkoming wordt uitbetaald, 
  • wat de laatste beslissing is. 

Wil je wijzigingen doorgeven?

Je kunt heel wat wijzigingen zelf doorgeven via het digitale loket My Handicap, waaronder: 

  • je contactgegevens, 
  • je domicilie- of verblijfsadres, 
  • een opname in of ontslag uit een instelling, 
  • je zichtrekeningnummer, 
  • de bewindvoerder of contactpersoon die helpt bij de aanvraag, 
  • je voorkeurtaal. 

Bovendien kun je via My Handicap ook uitstel vragen voor het indienen van formulieren. 

Omdat je deze gegevens zelf kunt wijzigen, hoef je ze niet door te geven via het contactformulier en ons er ook niet voor te bellen. Bovendien kun je in je dossier meteen zien of de aanpassingen zijn doorgevoerd. Andere wijzigingen kun je steeds melden via het contactformulier op onze website of door te bellen op het gratis nummer 0800 987 99 (van maandag tot vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur).  

Opgelet! Als je een nieuw rekeningnummer hebt, sluit dan je oude rekeningnummer pas af nadat je van ons bevestiging hebt ontvangen dat we je tegemoetkoming op de nieuwe rekening zullen betalen.

Handleidingen over het gebruik van My Handicap

Heb je nog andere vragen?

Vind je niet wat je zoekt op deze website? Of heb je een vraag over je persoonlijk dossier? Neem dan contact met ons op.

Naar boven