European Disability Card

Laatst bijgewerkt: 7/07/2023

Wat is de European Disability Card (EDC)?

De European Disability Card is een kaart die je kunt gebruiken wanneer je deelneemt aan cultuur-, sport- en vrijetijdsactiviteiten. Ga je naar de bioscoop, een pretpark, het theater, een sportwedstrijd of een museum? Dan kun je met deze kaart rekenen op allerlei voordelen.  

Welke voordelen je krijgt, hangt af van de partner die de kaart aanvaardt. Bekijk daarom voordat je vertrekt de website van de European Disability Card, raadpleeg de sociale media of reclame van de plaats die je bezoekt, of neem contact op met de partner zelf.  

Omdat de European Disability Card een Europees project is, kun je de kaart niet alleen in België, maar ook in Cyprus, Estland, Finland, Italië, Malta, Roemenië en Slovenië gebruiken. 

Wie kan de EDC aanvragen?

Je kunt de kaart aanvragen als je erkend bent door, of hulp krijgt van, een instelling bevoegd voor personen met een handicap. Ook kinderen die een zorgtoeslag krijgen, hebben recht op een European Disability Card. 

De vijf Belgische instellingen zijn: 

Je vraagt de kaart aan bij de instelling waarbij je erkend bent. Op de website van de European Disability Card lees je hoe je per instelling de kaart aanvraagt.

Hoe vraag je de European Disability Card aan?

Kaart aanvragen

Je kunt je kaart op twee manieren aanvragen. 

  • Je kunt je kaart online aanvragen via het digitale loket My Handicap. Lukt dit niet of heb je hulp nodig? Bekijk dan de handleiding van My Handicap. Als je recht hebt op een EDC-kaart, klik dan in het tabblad ‘Mijn dossier’ op ‘European Disability Card (EDC) aanvragen’. Je hoeft hiervoor geen vragenlijst in te vullen. Zie je deze mogelijkheid niet, dan heb je er (nog) geen recht op.  
  • Je kunt de kaart aanvragen door het contactformulier in te vullen. 

Ongeveer een maand na de aanvraag krijg je de kaart per post opgestuurd. De kaart is 5 jaar geldig. De duur van de erkenning van de handicap speelt daarbij geen rol. 

Kaart vernieuwen

Je kunt je kaart op twee manieren vernieuwen. 

  • Je kunt je kaart online vernieuwen via het digitale loket My Handicap. Lukt dit niet of heb je hulp nodig? Bekijk dan de handleiding van My Handicap
  • Je kunt je kaart vernieuwen door een brief te sturen naar het volgende adres: 
    Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid 
    Directie-generaal Personen met een handicap 
    Kruidtuinlaan 50 bus 150 
    1000 Brussel 

Opgelet! Je kaart moet vervallen zijn voor je een nieuwe kaart aanvraagt. Als je te vroeg een nieuwe kaart aanvraagt, kunnen we je alleen een kaart sturen met de einddatum van je huidige kaart. Je bestelt de nieuwe kaart dus best na de vervaldatum van je vorige kaart. 

Samen met de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid bekijken we of we de EDC in de toekomst automatisch kunnen vernieuwen. Je moet dan geen aanvraag meer indienen als je kaart vervallen is. We houden je hiervan op de hoogte via de volgende edities van de HandiNews-nieuwsbrief en via de nieuwsberichten op onze website.  

Kaart verloren

Als je je kaart verliest, kun je eenmalig een nieuwe kaart (duplicaat) aanvragen. Als je de nieuwe kaart ook verliest, moet je wachten tot de geldigheidstermijn van de originele kaart (5 jaar) verstreken is voordat je een nieuwe kaart kunt aanvragen.

Meer weten?

Voor meer informatie over de European Disability Card kun je op deze pagina’s terecht:

Heb je nog andere vragen?

Vind je niet wat je zoekt op deze website? Of heb je een vraag over je persoonlijk dossier? Neem dan contact met ons op.

Naar boven