Laatst bijgewerkt: 5/09/2024
Veelgestelde vragen
Heb je een algemene vraag? Het merendeel van de mensen vindt het antwoord terug bij onze veelgestelde vragen:
Wil je liever niet wachten? Gebruik My Handicap!
Via het digitale loket My Handicap kun je online een aanvraag indienen, je dossier raadplegen en wijzigingen doorgeven. Je hoeft dus niet te wachten op ons antwoord, want je vindt alle informatie daar in een paar klikken terug.
My Handicap (voor burgers) | My Handicap (voor professionals)
Contacteer ons via het contactformulier
Contacteer ons bij voorkeur via het contactformulier.
- Snelste optie
- Meteen een ontvangstbewijs
- De vraag komt automatisch in je dossier terecht
- Documenten kunnen snel elektronisch worden doorgestuurd
- Privégegevens zijn veilig
Contacteer ons telefonisch
Bel bij voorkeur enkel voor vragen over een genomen beslissing, een terugvordering of informatie die je niet online kunt vinden. Voor andere vragen kun je het contactformulier of het digitale loket My Handicap gebruiken, of langskomen op locatie.
Bel ons op het nummer 0800 98 799 (van maandag tot vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur), of vanuit het buitenland op het nummer 0032 2 528 69 99 (betalend).
Opgelet! Wij ontvangen heel wat telefoontjes per dag, waardoor de wachttijd kan oplopen. Wil je zeker zijn dat we je vraag goed ontvangen? Gebruik dan het contactformulier.
Voor een technische vraag over de applicatie My Handicap
Wanneer je moeilijkheden ondervindt om toegang te krijgen tot de applicatie My Handicap, kun je contact opnemen met het contactcentrum van Eranova. Dit kan op werkdagen tussen 7.00 en 20.00 uur op het nummer +32 2 511 51 51.
Wil je weten wanneer je je tegemoetkoming krijgt?
Raadpleeg de pagina betaling van je tegemoetkoming of bel het gratis nummer 08 001 19 53 (24/24 uur en 7/7 dagen beschikbaar).
Hulp in de buurt
Heb je hulp nodig bij je aanvraag?
Ga langs bij je gemeente, OCMW, ziekenfonds of in een van onze regionale centra voor de erkenning van de handicap, of kom langs op een van de zitdagen van onze maatschappelijk assistenten. Het is ook mogelijk om telefonisch een huisbezoek van een maatschappelijk assistent aan te vragen. Waar kan ik terecht in mijn gemeente?
Heb je een andere vraag over je persoonlijk dossier?
Stel je vraag op een van onze maandelijkse zitdagen in Vlaanderen of in Wallonië.
Ben je doof of slechthorend en wil je een gesprek?
Vul het contactformulier of en maak een afspraak met een van onze maatschappelijk assistenten.
Heb je zelf een gebarentolk? Neem die dan mee naar de afspraak.
Contacteer ons per post
Heb je een papieren document dat je aan ons wilt bezorgen?
Verstuur het dan per post naar dit adres:
Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid
Directie-generaal Personen met een handicap
Kruidtuinlaan 50 bus 150
1000 Brussel
Opgelet! Je krijgt hiervan geen ontvangstbevestiging. Gebruik het contactformulier als je wel een bevestiging wilt ontvangen.
Hebben we jou gebeld?
Als we extra informatie nodig hebben voor je dossier of een afspraak willen maken, bellen we je op via het nummer 02 528 66 77. Als je een oproep krijgt van dit nummer, kun je er dus zeker van zijn dat wij het zijn en dat het belangrijk is om op te nemen.
Heb je een gemiste oproep van ons?
Als je een oproep van ons gemist hebt, kun je niet terugbellen. Je krijgt op dit nummer niemand aan de lijn. Je krijgt een voicemailbericht te horen waarin we je vragen om volgende keer wel op te nemen.
Herkende je ons nummer niet?
Je kunt het nummer 02 528 66 77 opslaan in je contactenlijst. Zo herken je een oproep van ons de volgende keer meteen.
Technische problemen met My Handicap
Heb je problemen om in te loggen, krijg je een foutmelding of heb je een andere technische vraag over My Handicap?
Persvragen
Ben je journalist of werk je in de media en heb je een vraag? Contacteer ons dan via press@minsoc.fed.be.
Vacatures
Ben je op zoek naar een uitdagende job met sociaal engagement waarbij je personen met een handicap echt vooruithelpt? Bekijk onze vacatures
Deel je mening
Ben je tevreden over onze dienstverlening? Heb je tips? Deel je mening over onze dienstverlening.
Dien een klacht in
Ben je niet tevreden over onze dienstverlening? Dien een klacht in over onze dienstverlening.
Zwarte Lievevrouwstraat
Tot 2008 werkten we in de gebouwen van Centrum 58 in de Zwarte Lievevrouwstraat in Brussel. Veel mensen spraken daarom ook over de 'Zwarte Lievevrouwstraat' of de 'Zwarte Lievevrouw' wanneer ze het over ons hadden. Hoewel we al even zijn verhuisd, wordt de bijnaam 'Zwarte Lievevrouwstraat' ook nu nog vaak gebruikt.
Waar kun je ons vandaag vinden?
Vandaag kun je ons vinden in de Finance Tower tegenover de Kruidtuin in Brussel. Dit is ons volledige adres:
Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid
DG Personen met een handicap
Kruidtuinlaan 50 bus 150
1000 Brussel