Laatst bijgewerkt: 21/01/2025
Wat is een 'mijn auto'?
Aan 'mijn auto' wordt een lang parkeerrecht toegekend. Dit is interessant als je over een eigen wagen beschikt, een vaste chauffeur hebt of voor langere tijd van één voertuig gebruikt maakt om je te laten vervoeren. Dit lang recht blijft bestaan tot je het zelf wenst te veranderen. In principe blijft dit bestaan zolang je parkeerkaart voor personen met een handicap geldig is.
Wat is een 'andere auto'?
Aan 'andere auto' hangt een kort parkeerrecht. Dit is bedoeld voor personen die soms of dikwijls gebruik maken van verschillende chauffeurs om zich te laten vervoeren. Je kan zonder limiet korte rechten afsluiten, maar natuurlijk slechts één tegelijkertijd. Een kort recht heeft een beperkte looptijd van 24 uur (maar je kan dit ook vroeger stopzetten).
Mijn kaart is levenslang geldig. Moet ik dan ook maar 1 keer een registratie doen voor de rest van mijn leven?
In principe wel. Je krijgt de mogelijkheid om gebruik te maken van het systeem zolang je parkeerkaart geldig is. Je account is gekoppeld aan de geldigheidsduur van je kaart.
Je registreert eigenlijk je nummerplaat. Is je kaart levenslang geldig en rijd je heel je leven met dezelfde nummerplaat, dan hoef je inderdaad slechts één keer je nummerplaat te registreren als een lang parkeerrecht.
Verander je van wagen en van nummerplaat, dan kan je uiteraard het lang parkeerrecht koppelen aan je nieuwe nummerplaat.
Krijg ik indien nodig een herinnering als ik mijn registratie moet vernieuwen?
Je registratie vernieuwen is niet nodig. Eenmaal een eerste keer ingelogd ben je gekend in de applicatie. Je hoeft alleen nog maar nummerplaten te activeren.
Wat dient er te gebeuren indien ik 2 regelmatige chauffeurs heb, met dus 2 verschillende voertuigen?
Als je twee regelmatige chauffeurs hebt, dan kan je één het 'mijn auto'-parkeerrecht toekennen en afwisselen met een 'andere auto' als de andere chauffeur je vervoert. Maak je voor een langere periode gebruik van één chauffeur en daarna een langere periode de andere chauffeur, dan kan je uiteraard de nummerplaat van 'mijn auto' wijzigen.
Ik heb 'mijn auto' maar gebruik toch voor even een ander voertuig
Ook al heb je een lang recht via 'mijn auto', je kan steeds een kort recht aangaan voor een 'andere auto'. Je lang recht wordt dan tijdelijk gepauzeerd voor de tijd dat je het kort recht gebruikt, er kan maar één parkeerrecht tegelijkertijd actief zijn. Wanneer je het kort recht stopt, of het verloopt, dan wordt 'mijn auto' automatisch terug actief. Je hoeft hiervoor dus niets te doen.
Vervalt het parkeerrecht automatisch wanneer de parkeerkaart niet langer geldig is?
Ja, we checken op regelmatige basis alle nog geldige parkeerkaarten. Daar kan een minimale vertraging opzitten, maar het parkeerrecht wordt automatisch stopgezet.
Moet ik betalen voor het gebruik van het systeem?
Nee, het gebruik van de webapplicatie en de app zijn gratis.
In welke talen worden de webapplicatie en de app aangeboden?
Zowel de webapplicatie als de app zijn beschikbaar in het Nederlands, Frans, Duits en Engels.
Werkt dit systeem ook voor buitenlandse parkeerkaarten?
Ja, zowel in de webapplicatie als in de app kan je een landcode selecteren en vervolgens je gsm-nummer ingeven. Je ontvangt dan een inlogcode waarmee je toegang krijgt tot de webapplicatie of de app. Je kan dan je kaartnummer opgeven om daarna je nummerplaat te registreren. Op basis van een buitenlandse parkeerkaart kan je alleen een kort parkeerrecht afsluiten.
Kan ik de applicatie ook in andere Europese landen gebruiken, bijvoorbeeld in Frankrijk of Nederland?
Nee, het parkeerrecht op basis van je nummerplaat is alleen geldig in de deelnemende Belgische steden en gemeenten. In de applicatie kan je zien welke steden en gemeenten het digitale recht via HandyPark erkennen.
Als sommige steden hun eigen systeem willen invoeren, heb ik dan nog steeds meerdere aanvragen nodig of moet ik me op verschillende plaatsen registreren?
Het is de bedoeling dat de eigen systemen van steden en gemeenten zullen verdwijnen en dat deze applicatie de enige wordt waarmee je een digitaal parkeerrecht voor houders van een parkeerkaart voor personen met een handicap kan aanmaken. De voorwaarde voor steden en gemeenten om deel te nemen is dat ze binnen het jaar na aansluiting hun eigen systeem stopzetten. Raadpleeg de reglementen.
Hoe zit het met mensen die geen smartphone of internettoegang hebben? Kunnen ze een boete krijgen indien ze geen digitaal parkeerrecht hebben?
Voor die personen, die niet digitaal zijn, wordt er in zoveel mogelijk steden en gemeenten ook dienstverlening voorzien via een loket van de gemeente. Hier kan een medewerker de aanmelding en registratie van de nummerplaat voor hen doen.
Of je al dan niet een parkeerheffing krijgt, hangt af van het reglement in de gemeente. In sommige gemeenten is parkeren voor personen met een handicap betalend, maar krijg je een vrijstelling of een voordelig parkeertarief wanneer je een digitaal recht hebt.
Daarom, raadpleeg zeker het reglement van de gemeente waar je wenst te parkeren om te zien wat er kan en mag met het digitale parkeerrecht.
Voor mensen die een smartphone hebben, maar geen onbeperkt mobiel internet, zullen zij moeten betalen voor internet om een nieuwe nummerplaat te koppelen?
Dit staat los van de webapplicatie of de app maar heeft te maken met het contract met de telecomprovider (Proximus, Base, Orange…). Je kan via je computer thuis ook altijd in de webapplicatie een nummerplaat registreren, of via het fysieke loket in de gemeente.
Wat als mijn gsm kapot is? Kan ik dan met de app op een andere gsm makkelijk de nodige aanpassingen doen?
Ja dat kan. Je account is niet toestel gebonden. Indien je op je oude gsm gebruik maakt van een code, vingerafdruk... zal je dit op je nieuwe gsm opnieuw moeten instellen. Vooraleer je dit kan doen, zal je de eerste keer terug moeten aanmelden via eID/Itsme.
Wat als de app eventjes kapot is? Is er dan een telefoonnummer waar ik naar kan bellen?
Het eerste aanspreekpunt is het loket van de deelnemende gemeente.
Wat als de app niet meer werkt doordat mijn eigen smartphone geen nieuwe updates meer kan uitvoeren? Kan een niet-geüpdatete versie van de app dan altijd gebruikt blijven worden?
Het is mogelijk dat een niet-geüpdatete versie van de app nog kan gebruikt worden. Het risico bestaat erin dat je beveiligingsproblemen kan krijgen doordat je smartphone geen nieuwe updates meer kan uitvoeren.
Hoe snel wordt de wijziging van nummerplaat geregistreerd? Zal dit onmiddellijk gebeuren?
De wijziging van een nummerplaat en het bijbehorende parkeerrecht worden onmiddellijk aangepast.
Hoe lang duurt het om een nieuwe nummerplaat toe te voegen en welke informatie heb ik nodig (niet iedereen heeft alle benodigde papieren in zijn auto)?
Je kan een nummerplaat toevoegen via de webapplicatie, de app of het loket in je gemeente.
Voor een eerste gebruik van de webapplicatie of de app moet je je aanmelden via eID/Itsme
In de app heb je daarna de keuze om je volgende aanmeldingen te laten verlopen via een eigen code, vingerafdruk… (afhankelijk van je smartphone).
Maak je geen gebruik van de webapplicatie of de app, dan kan je terecht bij het loket van een gemeente die van het systeem gebruik maakt. (Dit hoeft dus niet je eigen gemeente te zijn).
Voor eID en aan het gemeenteloket heb je je identiteitskaart nodig. In alle gevallen dien je ook het nummer van je parkeerkaart bij de hand te hebben.
Je kan in principe ook telefonisch bij je gemeente terecht. Daarvoor heb je de unieke code nodig die je in de webapplicatie of de app vindt bij 'Mijn Profiel'. Je moet hiervoor wel een eerste keer aanmelden via eID/Itsme.
Verder zijn er geen documenten nodig.
Moet de parkeerkaart nog in de auto liggen indien de auto geparkeerd staat en de nummerplaat digitaal geregistreerd werd?
De kaart moet altijd aan de voorzijde van het voertuig gelegd worden, zodat de voorkant van de kaart zichtbaar is voor controle.
Hoe zal men de identiteit van de houder van de kaart tijdens de registratie controleren?
Bij een eerste registratie vragen we je om aan te melden via eID/Itsme en meteen ook het nummer van je parkeerkaart op te geven. Op basis daarvan creëren we een versleutelde identificatie. Als iemand anders dan jij zich probeert aan te melden met het nummer van jouw parkeerkaart, dan zal dit niet lukken en kunnen er ook geen onterechte parkeerrechten worden afgesloten.
Heeft iemand jouw nummer van parkeerkaart al misbruikt voordat je een eerste keer hebt aangemeld, dan zal je ook geen toegang krijgen tot de applicatie. Ben je wel de rechtmatige houder van de kaart, dan kan je dit via het gemeenteloket laten rechtzetten. Je moet hiervoor wel de nodige bewijsdocumenten meebrengen die aantonen dat de kaart aan jou werd uitgereikt.
Staat het registratiesysteem niet haaks op de wetgeving die bepaalt dat een parkeerkaart voor personen met een handicap persoonsgebonden is en niet voertuig-gebonden?
Integendeel, het is complementair. Het systeem zorgt er namelijk voor dat er een link wordt gelegd tussen de wetgeving die bepaalt dat de kaart persoonsgebonden is en de lokale retributiereglementen die bepalen onder welke voorwaarden er een parkeerrecht kan worden verworven (in casu op basis van een nummerplaat).
Wat indien men vergeet de nummerplaat van het voertuig waarmee men zich verplaatst aan te passen, en men beboet wordt? Kan dit achteraf nog rechtgezet worden?
Dit is afhankelijk van het annuleringsbeleid van de gemeente waar je de parkeerheffing hebt gekregen.