Contact

Laatst bijgewerkt: 13/03/2024

Veelgestelde vragen

Heb je een algemene vraag? Het merendeel van de mensen vindt het antwoord terug bij onze veelgestelde vragen:

Lees eerst onze veelgestelde vragen

Wil je liever niet wachten? Gebruik My Handicap!

Via het digitale loket My Handicap kun je online een aanvraag indienen, je dossier raadplegen en wijzigingen doorgeven. Je hoeft dus niet te wachten op ons antwoord, want je vindt alle informatie daar in een paar klikken terug. 

My Handicap (voor burgers) | My Handicap (voor professionals)

Meer informatie over My Handicap

Contacteer ons via het contactformulier

Contacteer ons bij voorkeur via het contactformulier. 

  • Snelste optie 
  • Meteen een ontvangstbewijs 
  • De vraag komt automatisch in je dossier terecht 
  • Documenten kunnen snel elektronisch worden doorgestuurd 
  • Privégegevens zijn veilig

Naar het contactformulier

Cijfers

Cijfers over onze bereikbaarheid via het contactformulier

Contacteer ons telefonisch

Bel bij voorkeur enkel voor vragen over een genomen beslissing, een terugvordering of informatie die je niet online kunt vinden. Voor andere vragen kun je het contactformulier of het digitale loket My Handicap gebruiken, of langskomen op locatie

Bel ons op het nummer 0800 98 799 (van maandag tot vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur), of vanuit het buitenland op het nummer 0032 2 528 69 99 (betalend). 

Opgelet! Wij ontvangen heel wat telefoontjes per dag, waardoor de wachttijd kan oplopen. Wil je zeker zijn dat we je vraag goed ontvangen? Gebruik dan het contactformulier

Bij aanhoudende telefonische onbereikbaarheid

Kan je de DG Personen met een handicap niet telefonisch bereiken op de daarvoor bestemde lijnen?

Probeer dan opnieuw op het nummer 0800 987 99. Druk op 3 nadat je jouw taal hebt gekozen. Wacht tot iemand antwoordt (dit kan tot 20 minuten duren).

Lukt het nog steeds niet? Bel dan +32 2 528 60 31 en vertel ons waarom je er niet doorheen komt (geen antwoord aan de telefoon, 0800-nummer buiten gebruik, …). Behalve in geval van overmacht word je uiterlijk binnen twee werkdagen na jouw oproep teruggebeld.

Voor een technische vraag over de applicatie My Handicap

Wanneer je moeilijkheden ondervindt om toegang te krijgen tot de applicatie My Handicap, kun je contact opnemen met het contactcentrum van Eranova. Dit kan op werkdagen tussen 7.00 en 20.00 uur op het nummer +32 2 511 51 51.

Wil je weten wanneer je je tegemoetkoming krijgt? 

Raadpleeg de pagina betaling van je tegemoetkoming of bel het gratis nummer 08 001 19 53 (24/24 uur en 7/7 dagen beschikbaar). 

Cijfers

Cijfers over onze bereikbaarheid per telefoon

Hulp in de buurt

Heb je hulp nodig bij je aanvraag?

Ga langs bij je gemeente, OCMW, ziekenfonds of in een van onze regionale centra voor de erkenning van de handicap, of kom langs op een van de zitdagen van onze maatschappelijk assistenten. Het is ook mogelijk om telefonisch een huisbezoek van een maatschappelijk assistent aan te vragen. Waar kan ik terecht in mijn gemeente? 

Heb je een andere vraag over je persoonlijk dossier?

Stel je vraag op een van onze maandelijkse zitdagen in Vlaanderen of in Wallonië. 

Ben je doof of slechthorend en wil je een gesprek? 

Vul het contactformulier of en maak een afspraak met een van onze maatschappelijk assistenten

Heb je zelf een gebarentolk? Neem die dan mee naar de afspraak.

Contacteer ons per post

Heb je een papieren document dat je aan ons wilt bezorgen? 

Verstuur het dan per post naar dit adres: 

Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid 
Directie-generaal Personen met een handicap 
Kruidtuinlaan 50 bus 150 
1000 Brussel 

Opgelet! Je krijgt hiervan geen ontvangstbevestiging. Gebruik het contactformulier als je wel een bevestiging wilt ontvangen.

Hebben we jou gebeld?

Als we extra informatie nodig hebben voor je dossier of een afspraak willen maken, bellen we je op via het nummer 02 528 66 77. Als je een oproep krijgt van dit nummer, kun je er dus zeker van zijn dat wij het zijn en dat het belangrijk is om op te nemen.

Heb je een gemiste oproep van ons?

Als je een oproep van ons gemist hebt, kun je niet terugbellen. Je krijgt op dit nummer niemand aan de lijn. Je krijgt een voicemailbericht te horen waarin we je vragen om volgende keer wel op te nemen.

Herkende je ons nummer niet?

Je kunt het nummer 02 528 66 77 opslaan in je contactenlijst. Zo herken je een oproep van ons de volgende keer meteen.

Technische problemen met My Handicap

Heb je problemen om in te loggen, krijg je een foutmelding of heb je een andere technische vraag over My Handicap?

Persvragen

Ben je journalist of werk je in de media en heb je een vraag? Contacteer ons dan via press@minsoc.fed.be.

Vacatures

Ben je op zoek naar een uitdagende job met sociaal engagement waarbij je personen met een handicap echt vooruithelpt? Bekijk onze vacatures

Deel je mening

Ben je tevreden over onze dienstverlening? Heb je tips? Deel je mening over onze dienstverlening

Dien een klacht in

Ben je niet tevreden over onze dienstverlening? Dien een klacht in over onze dienstverlening.

Zwarte Lievevrouwstraat

Tot 2008 werkten we in de gebouwen van Centrum 58 in de Zwarte Lievevrouwstraat in Brussel. Veel mensen spraken daarom ook over de 'Zwarte Lievevrouwstraat' of de 'Zwarte Lievevrouw' wanneer ze het over ons hadden. Hoewel we al even zijn verhuisd, wordt de bijnaam 'Zwarte Lievevrouwstraat' ook nu nog vaak gebruikt. 

Waar kun je ons vandaag vinden?

Vandaag kun je ons vinden in de Finance Tower tegenover de Kruidtuin in Brussel. Dit is ons volledige adres: 

Federale Overheidsdienst Sociale Zekerheid
DG Personen met een handicap
Kruidtuinlaan 50 bus 150
1000 Brussel

Heb je nog andere vragen?

Vind je niet wat je zoekt op deze website? Of heb je een vraag over je persoonlijk dossier? Neem dan contact met ons op.

Naar boven