Nieuwigheden in My Handicap vanaf 6/11

30 oktober 2018

Op 6 november zullen er enkele nieuwigheden zijn in My Handicap, onze online tool om aanvragen in te dienen en dossiers te raadplegen.

Omwille van de aanpassingen zal My Handicap op maandag 5 november niet beschikbaar zijn na 16u.

Vanaf dinsdag 6 november is de gewijzigde versie van My Handicap beschikbaar.

Wat verandert er:

  • De link naar My Handicap wijzigt. Om de juiste link te hebben, gebruik je de blauwe knop "My Handicap voor burgers" of "My Handicap voor professionals" rechts bovenaan op handicap.belgium.be.

    Als je in je browser een bladwijzer hebt aangemaakt naar My Handicap, moet je die dus verwijderen en opnieuw instellen.

    Het is ook aan te raden om de cookies en cache te verwijderen in je browser alvorens de nieuwe link naar My Handicap te gebruiken, en dit om foutmeldingen te vermijden.
  • Het zal voortaan mogelijk zijn om je antwoorden in het aanvraagformulier op te slaan en het formulier op een later tijdstop af te werken. Klik hiervoor op de knop "Later vervolledigen".

    Wij raden aan om bij het invullen van een aanvraagformulier af en toe al eens op de knop "later vervolledigen" te klikken. Moest de internetverbinding even wegvallen, dan ben je toch niet al je antwoorden kwijt.

    Opgelet: zolang het aanvraagformulier nog niet volledig is ingevuld en verzonden is, het niet mogelijk om al een ander product aan te vragen voor de persoon in kwestie.

    De datum van aanvraag is de datum waarop het volledig ingevulde formulier werd verstuurd, dit verandert dus niet. 
  • Voortaan zal je via My Handicap ook de European Disability Card (EDC) kunnen aanvragen. Hiervoor hoeft dus het contactformulier niet meer gebruikt worden.
    De link om de EDC aan te vragen is wel pas zichtbaar als de persoon al een erkenning heeft bij de DG Personen met een handicap.  
  • Als wij al over bepaalde gegevens beschikken van de aanvrager, worden deze automatisch in het aanvraagformulier ingevuld. Het kan gaan om deze gegevens:
    • Contactgegevens: verblijfadres dat verschilt van het domicilieadres (het domicilieadres is momenteel al automatisch ingevuld), telefoonnummer, gsm nummer, e-mailadres, bankrekeningnummer. 
    • De taalvoorkeur.
    • De gegevens van de bewindvoerder en andere contactpersonen.
    • Het adres van de instelling waar de persoon verblijft.
    De automatisch ingevulde gegevens kan je wel zelf nog aanpassen als dat nodig is.
  • Twijfel je of je iets via My Handicap of via het contactformulier moet aanvragen?
    De algemene regel is: gebruik ons contactformulier als je wat je wil aanvragen in My Handicap niet terugvindt onder "Wat ik krijg op eenvoudige aanvraag" of "Wat ik zou kunnen krijgen als ik voldoe aan de voorwaarden".  

    Het is bijvoorbeeld nog niet mogelijk om een duplicaat voor een parkeerkaart aan te vragen via My Handicap of om een parkeerkaart te verlengen die nog minder dan 6 maanden geldig is. Hiervoor moet het contactformulier gebruikt worden.