De belangrijkste kanalen om ons te bereiken

14/10/2021

2020 was een jaar vol onverwachte uitdagingen. In sneltempo werd dan ook intern overlegd over hoe we de dienstverlening voor personen met een handicap toch konden verzekeren. Er werden beslissingen genomen op basis van het dossier, zonder de persoon met een handicap fysiek te ontmoeten.

Onze dossierbeheerders beantwoordden contactformulieren en telefonische oproepen en verzetten bergen werk om de afhandelingstermijnen niet te laten oplopen. De coronacrisis toonde aan dat fysieke nabijheid voor mensen in een kwetsbare situatie vaak nodig is om hun rechten te doen gelden.

Enkele cijfers uit ons jaarverslag

We behandelden 174.659 contactformulieren, maandelijks gemiddeld 14.555. 96% van de formulieren werd tijdig, binnen de 10 werkdagen beantwoord. In 2020 ontvingen we 270.077 telefonische oproepen via het gratis nummer, dat is meer dan gemiddeld. We konden 69% beantwoorden, of 186.123 oproepen. Onze maatschappelijk assistenten houden in heel wat gemeentes en steden in heel België, maandelijks (in normale omstandigheden) zo’n 160 zitdagen. Vanaf 16 maart 2020 werden alle zitdagen afgelast. Ze konden geleidelijk aan weer opstarten.

Contact

Lees het jaarverslag 2020 van de DG Personen met een handicap