[NEWS] Personen met een handicap slachtoffer van telefoonoplichting

Laatst bijgewerkt: 23/02/2024

We hebben onlangs meldingen ontvangen van pogingen tot oplichting via de telefoon. Deze oplichting is gericht aan personen met een handicap die een tegemoetkoming of andere hulp ontvangen van het Directie-generaal voor Personen met een handicap (DG HAN). We nemen dit uiteraard zeer ernstig en nemen verschillende maatregelen om ervoor te zorgen dat dit niet meer gebeurt of dat de oplichter niet in zijn opzet slaagt.

We willen benadrukken dat DG HAN je nooit telefonisch om bankgegevens vraagt of om banktransacties uit te voeren via de telefoon. Als iemand je vraagt om dit te doen, is het duidelijk een poging om je op te lichten!

Hoe gaat deze oplichting in zijn werk?

De persoon die burgers met een handicap opbelt, doet zich voor als een medewerker van DG HAN. Hij geeft de burger informatie over zichzelf, zoals de naam van de burger, de namen van mensen die ze kennen, hun bankrekeningnummer enzovoort. De beller geeft deze informatie aan de burger om hun vertrouwen te winnen. Helaas slaagt hij hier soms in. Vervolgens vraagt de beller aan de burger om de geheime code van hun bankrekening door te geven, of om banktransacties via de telefoon uit te voeren.

Wat moet je doen als je een slachtoffer bent van oplichting?

Stel dat iemand je belt en zegt dat hij voor DG HAN werkt, en dat hij je naam en bankrekeningnummer kent. Hoe reageer je dan?

  • Het eerste wat je moet doen is opmerken dat het om oplichting gaat. Vergeet niet dat als iemand je telefonisch om bankgegevens vraagt, dit een geval van oplichting is!
     
  • Zodra je de oplichting hebt opgemerkt, moet je snel een einde maken aan het telefoongesprek. Om dit te doen, kun je tegen de beller zeggen: "Ik geef nooit bankgegevens door via de telefoon. Ik ga onmiddellijk ophangen en contact opnemen met DG HAN".
     
  • Zodra je hebt opgehangen, kan je deze poging tot oplichting aan ons melden door het contactformulier in te vullen op onze website. Het is heel belangrijk dat we op de hoogte zijn van elke poging tot oplichting. Geef ons in het contactformulier liefst zoveel mogelijk concrete informatie mee:
    • Welk telefoonnummer belde je op?
    • Met welke naam stelde de beller zich voor?
    • Welke gegevens kende hij/zij?

Zo kunnen we de nodige maatregelen nemen en proberen we zo snel mogelijk een halt toe te roepen aan deze oplichting.

Kun je een klacht indienen?

Ja, je kan zeker een klacht indienen. We raden je ook aan om dat te doen. Om een klacht in te dienen kun je naar het dichtstbijzijnde politiebureau gaan.

Heb je nog andere vragen?

Vind je niet wat je zoekt op deze website? Of heb je een vraag over je persoonlijk dossier? Neem dan contact met ons op.

Naar boven