[NEWS] Ontvang je documenten van de DG HAN voortaan in jouw eBox

Laatst bijgewerkt: 29/04/2025

Ken jij de eBox al? Dat is een officiële elektronische brievenbus van de federale overheid waar je op een veilige manier de documenten kan vinden die door steeds meer overheidsdiensten worden verzonden. Sinds 29 april kan je er ook je documenten van de DG HAN in ontvangen.

Om haar dienstverlening te verbeteren, sneller op jouw aanvragen te reageren en uit respect voor het milieu, gebruikt de DG HAN vanaf nu  eBox.  

Wat kan jij ontvangen via eBox?

Momenteel versturen we heel wat documenten per post. Het kan bijv. gaan om het resultaat van de evaluatie van je handicap, het attest van je erkenning van de handicap of de beslissing over de berekening van je tegemoetkoming. We vragen je soms ook om bijkomende inlichtingen aan de DG HAN te bezorgen om je aanvraag verder te kunnen behandelen. Belangrijke berichten dus, die je het liefste zo snel en veilig mogelijk ontvangt en gemakkelijk wil kunnen terugvinden.

Daarom is er nu de optie om alle documenten van de DG HAN in jouw eBox te ontvangen. Je krijgt dan een mailtje als er een nieuw document beschikbaar is.

Wat zijn de voordelen van de eBox?

  • Met de eBox ontvang je je documenten sneller dan per post. Een betalingsattest van je tegemoetkomingen ontvang je bijvoorbeeld de volgende dag al, terwijl dat per post 10 dagen kan duren.
  • Je kan alle documenten die we stuurden gemakkelijk terugvinden zonder dat je brieven hoeft te bewaren.
  • Dankzij de eBox kunnen we heel wat papier en inkt besparen. Samen gaan we voor een duurzame dienstverlening, en profiteer jij van een snellere en efficiëntere dienstverlening.
  • Als je een smartphone hebt kan je ook de MyGov-app installeren. Zo krijg je een melding van zodra er een bericht in jouw eBox binnenkomt.MyGov is dé app voor alle federale overheidsdiensten. Als Belgische burger heb je er op elk moment toegang tot officiële documenten in digitaal formaat.  

Hoe kun je documenten van de DG HAN in jouw eBox ontvangen in plaats van per post?

Wat je precies moet doen hangt af van het proces waarin je dossier zich bevindt en of je al een eBox hebt of niet. Hieronder vind je de verschillende mogelijkheden terug:

Als je een nieuwe aanvraag indient kan je bij het invullen van het aanvraagformulier in My Handicap aangeven hoe je je documenten wil ontvangen. Opgelet: als je voor ‘eBox’ kiest, zal je al onze documenten voortaan digitaal ontvangen en niet meer via de post. Dit is uiteraard enkel mogelijk als je de eBox al hebt geactiveerd.

Hoe kan je de eBox activeren?

Lees hoe je jouw eBox kan activeren

Voorbeeld van het aanvraagformulier vóór de aanpassing naar eBox

Als er al gegevens gekend zijn zal je deze informatie terugvinden in het formulier:

  • gsm-nummer,
  • e-mailadres,
  • voorkeurtaal,
  • de manier waarop je documenten wenst te ontvangen: enkel via post of enkel via My eBox.

Je kan dan de gewenste aanpassingen aanbrengen. In onderstaande afbeelding is de optie “Nederlands” en “Enkel per post: papieren versie van het document” actief.

Voorbeeld van het aanvraagformulier na de aanpassing naar eBox:
Gsm-nummer en e-mailadres is nu ingevuld, voorkeurtaal blijft hetzelfde (Nederlands) en de optie “Enkel via My eBox: digitale versie van het document” is nu aangeduid.

Opgelet: als je een lopende aanvraag hebt, en jouw eBox is geactiveerd, ontvang je automatisch alle documenten van de DG HAN in jouw eBox. Je ontvangt een e-mail met de datum vanaf wanneer dit van start gaat.

Als je toch liever papieren documenten per post blijft ontvangen, moet je deze wijziging in My Handicap zelf registreren. Dit kan je als volgt doen:

  1. Ga naar ‘Mijn dossier’
  2. Kies de rubriek “Wat ik zou krijgen als ik voldoe aan de voorwaarden”
  3. Ga naar de optie “Persoonlijke gegevens melden of wijzigen” en klik op “Aanvraag doen”
  4. Klik “Ja” aan bij de vraag “Wil u de manier waarop u uw documenten ontvangt, wijzigen?”
  5. Kies “Enkel per post: papieren versie van het document”.

Van zodra je dit formulier verzendt en de boodschap ontvangt dat het gelukt is, zal dit automatisch gewijzigd zijn. Of de wijziging effectief is ontvangen en aangepast, kan je controleren in “Mijn persoonlijke gegevens” in de rubriek Contactgegevens.

Bij “Manier van ontvangen van documenten” staat de vermelding “via My eBox” of “per post”.

Als je nog geen geactiveerde eBox hebt en je e-mailadres is gekend bij onze dienst, krijg je een mail met alle informatie om de eBox te gaan gebruiken.

Je zal onze documenten dus per post blijven ontvangen zolang je de eBox niet activeert om te gebruiken.

Hoe kan je documenten van de DG HAN via eBox ontvangen i.p.v. per post?

Hiervoor moet je eerst jouw eBox activeren. Je kan dit doen door dit stappenplan te volgen:

  1. Ga naar https://myebox.be/nl
  2. Klik op ‘open My eBox’
  3. Op het volgende scherm klik je op ‘inloggen’. Inloggen kan met je elektronische identiteitskaart en een kaartlezer of met de app Itsme
  4. Je krijgt een scherm te zien met de gebruiksvoorwaarden van de eBox. Klik op “akkoord” als je hier akkoord mee gaat
  5. Je eBox is nu geactiveerd. Je zal berichten van de aangesloten overheidsinstellingen vanaf nu niet langer op papier ontvangen maar enkel digitaal via jouw eBox.

Vergeet niet om aan te vinken dat je meldingen over nieuwe eBox-berichten ook via mail wil ontvangen. Zo ben je zeker op de hoogte als er een document voor jou klaarstaat. Je krijgt nog een mailtje met een bevestigingscode om zeker te zijn dat je het juiste mailadres invulde.

Opgelet: als je je eBox pas activeert nadat je dossier is opgestart, moet je in My Handicap nog de manier waarop je documenten van ons ontvangt wijzigen in “Mijn dossier”. Je klikt in de rubriek “Wat ik zou krijgen als ik voldoe aan de voorwaarden”op “Aanvraag doen” op de lijn met de tekst “Persoonlijke gegevens melden of wijzigen”. Je vinkt dan aan dat je de documenten voortaan via eBox i.p.v. per post wil ontvangen.

Je vindt een uitgebreide handleiding in het bovenstaande punt 'Je aanvraag/herziening is nog bezig en je hebt al een geactiveerde eBox'.

Alle veelgestelde vragen over het gebruik van de eBox

Bij het invullen van het aanvraagformulier in My Handicap kan ook voor de bewindvoerder over de goederen of voor de contactpersoon de optie “Enkel via My eBox: digitale versie van het document” gekozen worden.

Hiervoor hebben we wel het rijksregisternummer van de bewindvoerder over de goederen of het rijksregisternummer van de contactpersoon nodig. Zonder rijksregisternummer kunnen jouw documenten niet naar de persoonlijke eBox van de bewindvoerder of van de contactpersoon verzonden worden.Daarom vraag je het beste aan je bewindvoerder of contactpersoon om zelf de aanpassing voor het ontvangen van documenten via eBox te doen.

Belangrijk!

  • Heeft de bewindvoerder of de contactpersoon de eBox al geactiveerd?
  • Gaat de bewindvoerder of de contactpersoon akkoord om jouw documenten in hun persoonlijke eBox te ontvangen?
  •  De eBox wordt op naam van de bewindvoerder of contactpersoon aangemaakt. Als zij meerdere personen met een handicap vertegenwoordigen, ontvangen ze niet alleen de documenten van die persoon, maar ook die van anderen die zij bijstaan.

De bewindvoerder of de contactpersoon kan de keuze voor eBox zelf wijzigen via My Handicap via volgend stappenplan:

  • Meld je aan op My Handicap
  • Vul het rijksregisternummer in van de persoon met een handicap
  • Ga naar “Mijn dossier”
  • Kies de rubriek “Wat ik zou krijgen als ik voldoe aan de voorwaarden”
  • Ga naar de optie “Persoonlijke gegevens melden of wijzigen” en klik op “Aanvraag doen”
  • Klik “Ja” aan bij de vraag “Wil u de manier waarop u uw documenten ontvangt, wijzigen?”
  • Kies “Enkel via My eBox: digitale versie van het document”.

Van zodra dit formulier verzonden is en de boodschap ontvangen is dat het gelukt is, zal dit automatisch gewijzigd zijn.

Of de wijziging effectief is ontvangen en aangepast, kan je controleren in “Mijn persoonlijke gegevens” in de rubriek Contactgegevens van de bewindvoerder of de contactgegevens van de contactpersoon.

Als de bewindvoerder over de goederen of de contactpersoon geen toegang heeft in My Handicap tot het dossier van de persoon met een handicap, kan voor de wijziging “via eBox” of “per post” een contactformulier verzonden worden via www.handicap.belgium.be.

Opgelet: als er een bewindvoerder over de goederen is aangeduid kan er geen contactpersoon worden aangeduid. De aanstelling van een bewindvoerder over de goederen heeft altijd voorrang op een contactpersoon. Dit is niet alleen zo voor de eBox maar ook voor alle andere contacten.

Let op voor frauduleuze mails

Er zijn spam- en phishingmails in omloop die sterk lijken op My eBox berichten. Blijf dus aandachtig. Meer informatie

2 gouden tips:

  • Krijg je een e-mail om te melden dat er een document ontvangen is in jouw eBox? Klik dan niet op een link in deze e-mail. Deze link kan er echt uitzien maar je laten navigeren naar een valse website. Je kan je het beste altijd aanmelden bij My eBox via de veilige link en daar gaan kijken of er echt een bericht of een document voor jou klaarstaat. Dan ben je zeker dat er geen bedrog in het spel is.
  • De DG HAN en My eBox zullen NOOIT om je pincodes van je bank vragen en zullen ook nooit een mail sturen met een link naar je bankinstelling. Ook al lijkt de link betrouwbaar, klik er nooit op.

Wat als je geen eBox wil gebruiken?

Als je de documenten toch liever per post blijft ontvangen, kan dat uiteraard. Zelfs als je nu uittest of de eBox iets voor jou is, kan je achteraf nog altijd kiezen om de volgende documenten opnieuw via post te ontvangen. Hoe je dit opnieuw kan wijzigen vind je onder punt 2.

Je vindt alle documenten ook nog steeds terug onder ‘Mijn Dossier’ in My Handicap, welke optie je ook kiest.

Heb je nog andere vragen?

Vind je niet wat je zoekt op deze website? Of heb je een vraag over je persoonlijk dossier? Neem dan contact met ons op.

Naar boven