Laatst bijgewerkt: 20/03/2024
Wat betekent dit voor personen met een handicap?
Wat is het ‘Sociaal internetaanbod’?
Sinds 1 maart is dit sociaal tarief veranderd in een ‘sociaal internetaanbod’. Dit betekent dat vanaf nu de aandacht ligt op een goedkoper aanbod voor internet, en niet meer op vaste telefonie.
Tariefformules
Maximumprijs van 19 euro per maand:
- Vast internet
- Downloadvolume van 150 GB (gigabyte)
- Surfsnelheid van minstens 30 Mbps (megabits per seconde)
Maximumprijs van 40 euro per maand:
- Vast internet
- Downloadvolume van 150 GB
- Surfsnelheid van 30 Mbps
- Combinatie met (mobiele) telefonie en/of tv
Deze nieuwe tarieven gelden voor iedereen die een sociaal internetaanbod aanvraagt vanaf 1 maart 2024. Als je al geniet van het ‘oude’ sociaal tarief vaste telefoon (waarbij een korting van maximaal 11,50 euro wordt gegeven op een factuur voor vaste telefonie of internet), dan blijf je dit tarief behouden, behalve als je je in één van volgende situaties bevindt:
- Je verandert van tariefplan
- Je verandert van operator
- Je operator biedt het tariefplan in kwestie niet langer aan
- Je verhuist
- Je vraagt het nieuwe sociaal internetaanbod aan
- Je voldoet niet langer aan de wettelijke voorwaarden om de huidige korting te behouden.
Wat moet je doen om het nieuwe sociaal internetaanbod aan te vragen?
De toekenning van het sociaal internetaanbod gebeurt niet automatisch, ook al heb je er recht op.
Je moet aan een aantal voorwaarden voldoen om recht te hebben op dit aanbod. Je moet inwoner van België zijn, en je moet één van de volgende tegemoetkomingen van de FOD Sociale Zekerheid / Directie-generaal Personen met een handicap (DG HAN) krijgen:
- een inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT)
- een integratietegemoetkoming (IT)
- een tegemoetkoming voor hulp van derden
- een tegemoetkoming als persoon met een handicap op basis van een blijvende arbeidsongeschiktheid van 65%
Als je geen erkenning hebt van de FOD Sociale Zekerheid/DG HAN, kan je nog altijd recht hebben op dit sociaal internetaanbod via een andere organisatie. Meer informatie
Als je recht hebt op het sociaal internetaanbod, kan je dit aanvragen bij Telenet, Proximus of Voo (niet in Vlaanderen). De telecomoperator zal je rijksregisternummer of identiteitskaart vragen zodat ze de nodige informatie kunnen opvragen bij de FOD Economie. Daarna krijg je binnen de 7 dagen bericht of je in aanmerking komt of niet.
Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over dit nieuwe aanbod, dan kan je op volgende plaatsen terecht:
- Veelgestelde vragen over het sociaal internetaanbod kan je nalezen op de website van FOD Economie
- Nog vragen? Je kan telefonisch terecht bij de FOD Economie op het nummer 0800 120 33, of via mail via info.eco@economie.fgov.be
- Vragen over het oude sociaal tarief en hoe je dit kan behouden? Dan kan je terecht op het nummer 02 226 89 41 of via mail naar stts@bipt.be