Laatst bijgewerkt: 28/08/2023
Hoe vraag ik een kopie van mijn attest aan?
Een kopie van een attest kun je snel zelf downloaden via het digitale loket My Handicap.
Hoe vraag ik het sociaal tarief voor elektriciteit en gas aan?
Krijg je van ons al een tegemoetkoming (krijg je al geld van ons)? Dan hoef je zelf niets te doen. Je hebt dan vanzelf recht op het sociaal tarief voor elektriciteit en gas. Ook als je verhuist, hoef je niets te doen. En ook als je verandert van energieleverancier, hoef je zelf niets te doen.
De FOD Economie krijgt van ons elke drie maanden informatie over jou. De FOD Economie regelt alles voor jou.
Heb je toch een probleem? Bel dan naar de FOD Economie op het nummer 0800 120 33. Je kan hen ook een e-mail sturen op soc.ener@economie.fgov.be.
Bel niet naar ons. Wij kunnen je zelf niet helpen.
Kan ik uitstel vragen om informatie te bezorgen?
Geef ons altijd zo snel mogelijk jouw nieuwe informatie. Heb je meer tijd nodig? Vraag ons dan uitstel via het digitale loket My Handicap of via het contactformulier.
Via my handicap
Log in op het digitale loket My Handicap. Lukt dit niet of heb je hulp nodig? Bekijk dan de handleiding van My Handicap. Je kunt uitstel vragen via het tabblad ‘Mijn persoonlijke gegevens’.
Via het contactformulier
Vraag uitstel aan via het contactformulier. Je hoeft ons niet op te bellen.
Ik heb een aanvraag ingediend. Hoelang moet ik nu wachten?
Hoe lang het duurt, hangt af van veel dingen. Bijvoorbeeld van de provincie waar je woont. We doen altijd ons best om je aanvraag zo snel mogelijk te verwerken.
Welke informatie moet ik invullen als ik een aanvraag indien via my handicap?
In de vragenlijst moet je duidelijk uitleggen welke problemen je hebt. Geef zoveel mogelijk voorbeelden van hoe je handicap een invloed heeft op je dagelijkse leven. Ook jouw arts geeft ons informatie over jou. Zo krijgen we een goed beeld van je handicap.
Hieronder vind je een aantal voorbeelden van nuttige informatie die je ons kunt geven:
Je binnenshuis en buitenshuis verplaatsen
- Welke afstand kun je wandelen zonder pauze?
- Kun je dit zelfstandig of heb je hulp nodig?
- Gebruik je een of twee krukken of een ander mobiliteitshulpmiddel?
- Heb je een rijbewijs?
- Ben je niet in staat om te rijden door medische problemen?
- Kun je het openbaar vervoer gebruiken?
- Geraak je gemakkelijk een trap op of heb je een (trap)lift nodig?
- Ben je gedesoriënteerd?
Koken, eten en boodschappen doen voor jezelf
- Maak je zelf eten klaar?
- Kun je zelf een simpele maaltijd maken?
- Kun je bereide maaltijden opwarmen?
- Kun je rechtstaand eten bereiden?
- Kun je je verplaatsen in een winkel?
- Kun je een boodschappenlijst opstellen?
- Kun je communiceren met winkelpersoneel?
- Heb je moeilijkheden om iets vast te nemen?
- Heb je moeilijkheden om te slikken?
- Heb je moeilijkheden om te kauwen?
- Is er sprake van ondervoeding?
Je wassen en kleden
- Kun je je wassen, zittend aan een wastafel?
- Kun je af en toe even rechtstaan tijdens het wassen?
- Neem je zelfstandig een douche?
- Neem je zelfstandig een bad?
- Zijn er aanpassingen in je badkamer aanwezig?
- Heb je hulp nodig bij het aan- en uitkleden?
- Heb je aangepaste kledij nodig?
- Heb je last van incontinentie?
- Gebruik je incontinentiebescherming?
- Kun je zelfstandig naar het toilet gaan?
Je woning onderhouden en het huishouden doen
- Kun je de tafel dekken?
- Kun je de tafel afruimen en afwassen?
- Kun je de vaatwasmachine in- en uitladen?
- Kun je je woning poetsen?
- Kun je stof afnemen op een bepaalde hoogte?
- Kun je bedden opmaken en verschonen?
- Krijg je hulp bij het poetsen? Zo ja: hoe vaak, en hoeveel uren?
- Krijg je hulp bij de was doen/drogen?
- Krijg je hulp bij het strijken?
- Krijg je hulp van je familie?
Toezicht (gevaar inschatten en vermijden)
- Heb je belangrijke motorische stoornissen?
- Is er een risico op vallen?
- Kun je visuele en auditieve signalen interpreteren?
- Heb je problemen op school of op het werk?
- Kun je een bankrekening beheren?
- Kun je een gsm gebruiken?
- Neem je je medicatie op tijd in?
- Komt er dagelijks iemand langs?
- Heb je dagelijks toezicht of een oppas nodig?
Omgaan met anderen (communiceren)
- Heb je een (voorlopig) bewindvoerder?
- Heb je een schuldbemiddelaar (afhankelijk van de context)?
- Heb je moeilijkheden om contacten te onderhouden?
- Heb je zintuiglijke moeilijkheden?
- Ben je volledig blind of doof?
- Ben je actief? Heb je de neiging om je af te zonderen?
- Heb je angsten (bv. pleinvrees)?
- Heb je speciale hulpmiddelen nodig (bv. loep, hoorapparaat)?
- Hoe was je sociale leven vroeger en wat heb je opgegeven door je handicap?
Wil je de vragenlijst eens bekijken voor je ze invult of laat invullen? Neem dan hier een kijkje:
- Vragenlijst tegemoetkoming volwassenen (met evaluatie van de handicap) (.pdf)
- Vragenlijst parkeerkaart (.pdf)
- Vragenlijst verhoogde kinderbijslag (.pdf)
Waarom willen jullie mijn dossier herzien?
Als je van ons een inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT) of integratietegemoetkoming (IT) ontvangt, kijken we elke 5 jaar of je tegemoetkoming moet veranderen. We laten je dit altijd weten.
We bekijken tijdens de controle of je gezin veranderd is en of je inkomen veranderd is. Soms moeten we je tegemoetkoming daarna aanpassen aan je nieuwe situatie.
Ook als de erkenning van je handicap voor altijd geldig is, zullen we je inkomsten opnieuw onderzoeken. Je moet niet opnieuw naar de arts of evaluator en er verandert dus niets aan het aantal punten van je erkenning.
Welke inkomsten onderzoeken we bij een herziening?
Wanneer we je inkomsten opnieuw bekijken, kijken we naar je inkomsten van het vorige jaar en van twee jaar geleden.
- Zijn je inkomsten sindsdien met 20% veranderd? Dan kijken we in plaats daarvan naar je inkomsten van een jaar geleden.
- Is je herziening begonnen in de maand december? Dan kijken we naar je inkomsten van twee jaar geleden, behalve als je inkomsten van een jaar geleden met minstens 20% gewijzigd zijn.
Waarom wordt mijn handicap niet voor altijd erkend?
Niet iedereen wordt voor altijd erkend als persoon met een handicap. Onze artsen en evaluatoren kijken tijdens je eerste onderzoek of je ooit terug beter kan worden.
Dat kan als je bijvoorbeeld:
- na een amputatie een prothese krijgt en mobieler wordt,
- volledig herstelt na een chemobehandeling,
- een kind of jongvolwassene bent. Kinderen en jongvolwassenen kunnen gezien de snel wijzigende impact van hun handicap nooit voor onbepaalde duur worden erkend,
- nog aan het genezen bent,
- …
Als de tijd dat je erkend bent als persoon met handicap voorbij is, onderzoeken we je opnieuw. Je krijgt daarna een nieuwe erkenning. Ofwel tijdelijk, ofwel voor altijd.
Wat is het verschil tussen een vervangingsuitkering en een tegemoetkoming voor personen met een handicap?
Je kan enkel een vervangingsuitkering (geld dat je van de overheid krijgt als je werkloos bent) krijgen als je werkt of gewerkt hebt. Wie werkt, betaalt bijdragen (belastingen) aan de overheid. Wij bieden dit soort uitkeringen niet aan. Voor meer informatie over de vervangingsuitkering kun je terecht bij de instelling die de uitkering betaalt.
Wanneer je geen of te weinig bijdragen betaald hebt, heb je geen recht op deze uitkeringen. Je kunt dan sociale bijstand krijgen.
Voorbeelden van vervangingsuitkeringen zijn:
- ziekte- en invaliditeitsuitkering,
- werkloosheidsuitkering,
- kinderbijslag,
- pensioen,
- arbeidsongevallenuitkering,
- beroepsziekteverzekering.
Tegemoetkomingen voor personen met een handicap zijn sociale bijstand. Voor je ons een tegemoetkoming vraagt, moet je eerst kijken of je recht hebt op een vervangingsuitkering.
Kan ik een fiscale fiche krijgen om mijn tegemoetkomingen aan te geven op mijn belastingbrief?
Nee. je betaalt geen belasting op de integratietegemoetkoming (IT) en de inkomensvervangende tegemoetkoming (IVT). Je hoeft ze niet aan te geven op je belastingbrief en je hebt dus ook geen fiscale fiche nodig.