Laatst bijgewerkt: 9/08/2023
De DG Personen met een handicap zorgt voor de erkenning van je handicap. De erkenning gebeurt in 5 stappen:
- Je dient een aanvraag in via My Handicap.
- We verzamelen de nodige informatie.
- We nodigen je uit voor een gesprek met onze arts.
- We beoordelen je handicap.
- We nemen een beslissing.
Stap 1: je dient een aanvraag in via my handicap
Volg dit stappenplan om je aanvraag in te dienen:
- Log in op het digitale loket My Handicap. Lukt dit niet? Bekijk dan de handleiding van My Handicap of vraag iemand om je te helpen.
- Klik op ‘Mijn Dossier’. Hier vind je een overzicht van de tegemoetkomingen of andere vormen van ondersteuning die je kunt aanvragen.
- Klik op een tegemoetkoming of soort van ondersteuning om een aanvraagformulier te openen. Vul het formulier in. Geef zo veel mogelijk voorbeelden van hoe je handicap je leven beïnvloedt (bijvoorbeeld: kan je nog poetsen, jezelf wassen, eten maken, je verplaatsen, enzovoort).Vul dus zeker alle velden in.
Opgelet! Je aanvraag is pas verzonden nadat je op de knop ‘indienen’ hebt geklikt. Als je het formulier op een later moment verder wilt invullen, klik je op de knop ‘later vervolledigen’. Daarvoor heb je 2 maanden de tijd. Als je dat niet binnen de 2 maanden vervolledigt en indient, wordt je aanvraag verwijderd.
Advies: Vermeld zeker ook de naam van je behandelend arts (bv. je huisarts). Bij die arts vragen we je medische gegevens op.
Stap 2: we verzamelen de nodige informatie
Nadat we je aanvraag ontvangen hebben, gaan we na waar je recht op hebt. Het kan zijn dat:
- we je vragen om ons nog meer informatie te bezorgen.
- we financiële of administratieve informatie opvragen bij andere organisaties.
- we je vragen om zelf langs te gaan bij een andere organisatie en onze brieven mee te nemen om ze te laten invullen.
We vragen ook medische informatie aan je behandelend arts (bv. je huisarts) om je handicap te kunnen evalueren. Ook aan jou vragen we om de nodige documenten door je arts te laten invullen en aan ons te bezorgen.
Advies: Neem zelf ook contact op met je behandelend arts als je een aanvraag hebt ingediend. Zo kan je arts ons meteen de nodige medische informatie bezorgen. Het zou kunnen dat je arts je uitnodigt voor een medisch onderzoek.
Stap 3: we nodigen je uit voor een gesprek met onze arts
Soms krijgen we genoeg informatie van je behandelend arts (bv. je huisarts), maar meestal hebben we nog wat meer informatie nodig. Daarom nodigen we je uit voor een of meerdere gesprekken met onze arts.
Stap 4: we evalueren je handicap
Voor kinderen en jongeren tot 21 jaar
Ben je jonger dan 21 jaar en woon je nog bij je ouders of een voogd? Dan bekijkt je regio je medische situatie en je recht op een tegemoetkoming (de verhoogde kinderbijslag). Bezoek de website van Famifed om te zien wie je moet contacteren in de regio waar je woont.
Voor volwassenen vanaf 18 jaar
Ben je 18 jaar of ouder en woon je niet meer bij je ouders of een voogd? Dan kun je bij ons terecht voor deze tegemoetkomingen:
- Een attest erkenning van de handicap.
- Een integratietegemoetkoming.
- Een inkomensvervangende tegemoetkoming.
Attest erkenning van de handicap en integratietegemoetkoming
Wil je een attest erkenning van de handicap of een integratietegemoetkoming aanvragen? Dan bekijken we hoe je handicap je zelfredzaamheid beïnvloedt. Je zelfredzaamheid gaat over hoe moeilijk of makkelijk het voor je is om dagelijkse activiteiten uit te voeren.
Daarbij kijken we naar 6 activiteiten. Onze arts kijkt hoe moeilijk je het hebt om:
- je te verplaatsen.
- naar de winkel te gaan, eten te maken en te eten.
- je te verzorgen en aan te kleden.
- te poetsen en andere huishoudelijke taken te doen.
- zelfstandig te leven, gevaar in te schatten en te vermijden.
- te praten met andere personen.
De arts geeft je per activiteit punten van 0 tot 3.
- 0 punten = je vindt de activiteit niet moeilijk
- 1 punt = je vindt de activiteit moeilijk
- 2 punten = je vindt de activiteit heel moeilijk en hebt hulp nodig
- 3 punten = je kunt de activiteit helemaal niet doen zonder hulp
Attest erkenning van de handicap en inkomensvervangende tegemoetkoming
Wil je een attest erkenning van de handicap en een inkomensvervangende tegemoetkoming aanvragen? Dan bekijken we hoe je handicap je verdienvermogen beïnvloedt. Je verdienvermogen gaat over hoeveel je kunt werken en hoeveel je dus kunt verdienen.
Parkeerkaart
Voor de parkeerkaart voor personen met een handicap bekijken we welke moeilijkheden je hebt om je te verplaatsen.
Verminderingskaart voor het openbaar vervoer
Je hebt recht op een verminderingskaart voor het openbaar vervoer als je blind of slechtziend bent (verminderd gezichtsvermogen van minstens 90%).
Belastingvoordelen voor je eigen voertuig
Je hebt recht op belastingvoordelen voor je eigen voertuig als je volledig blind bent, een blijvende invaliditeit hebt aan je benen (50% of meer), of als je beide armen verlamd of geamputeerd zijn.
Stap 5: we nemen een beslissing
We laten je per brief weten welke beslissing we genomen hebben. In die brief leggen we uit waar je recht op hebt.
Onze arts kan beslissen om je handicap te erkennen voor:
- een specifieke periode, omdat je medische toestand nog kan veranderen.
- onbepaalde duur, omdat je medische toestand stabiel is.
Veelgestelde vragen
Ik heb hulp nodig om een aanvraag in te dienen. Wat moet ik doen?
Je kunt op verschillende plaatsen in de buurt terecht voor hulp bij je aanvraag.
- Je kunt hulp vragen aan je ziekenfonds, gemeente, OCMW of sociaal huis. Ontdek waar je in je buurt terecht kunt voor hulp bij je aanvraag.
- Je kunt hulp vragen aan ons door langs te gaan op een van de zitdagen van onze maatschappelijk assistenten. Ook met vragen kun je steeds bij ons terecht.
Neem zeker deze informatie mee:
- je identiteitskaart.
- de naam en voornaam van je behandelend arts (bv. je huisarts).
- je bankrekeningnummer. Je bankrekeningnummer staat op je bankkaart en begint met twee letters gevolgd door cijfers. Dat moet je enkel meebrengen als je een tegemoetkoming aanvraagt.
- de contactgegevens van iemand die je helpt bij het indienen van je aanvraag.
Waar vindt het onderzoek bij de arts of evaluator plaats?
Onze artsen of evaluatoren (de personen die je handicap onderzoeken) vind je in alle provinciesteden. In Vlaanderen is dat in Brussel, Antwerpen, Gent, Brugge en Hasselt.
Opgelet! Een onderzoek aan huis is enkel mogelijk als je je niet kunt verplaatsen, zelfs niet met de hulp van iemand anders. Je moet dit kunnen bewijzen met een medisch attest van je behandelend arts. Dit onderzoek aan huis is steeds onaangekondigd (niet op afspraak). In Vlaams-Brabant is een huisbezoek momenteel niet mogelijk omdat er te weinig artsen zijn.
Hoe kan ik me voorbereiden op het onderzoek bij de arts?
Via de post krijg je een uitnodiging opgestuurd. Lees de uitnodiging goed. Controleer de datum, het uur en het adres waarop je verwacht wordt. Als je medische informatie van je behandelend arts moet meebrengen, staat dit ook in je uitnodiging. Als de datum voor jou niet past, contacteer ons dan onmiddellijk voor een nieuwe afspraak. Vergeet je uitnodiging (ook oproepingsbrief genoemd) en je identiteitskaart niet mee te brengen naar de afspraak.
Hoe verloopt een onderzoek bij de arts of evaluator?
De arts of evaluator gaat na wat de invloed van je handicap op je dagelijkse activiteiten en je werk is. De arts of evaluator zal je daarover vragen stellen en enkele testen doen. Er wordt geen bloed afgenomen en er gebeuren ook geen grote onderzoeken. De arts of evaluator stelt geen diagnose, maar gebruikt de informatie van je behandelend arts (bv. je huisarts). Breng je iemand mee, dan mag die persoon ook aanwezig zijn tijdens het onderzoek.
Bekijk hoe een bezoek aan onze arts of evaluator verloopt in deze YouTube-video:
Hoelang duurt het voor ik een beslissing krijg?
De tijd die we nodig hebben om je aanvraag te bekijken, noemen we de behandelingstermijn van je aanvraag. De behandelingstermijn hangt af van het soort aanvraag en de regio waar je woont. Lees meer over hoe lang de behandelingstermijn meestal duurt. De behandeltermijn loopt vanaf dat we alle nodige informatie van je hebben ontvangen. Dus hoe sneller je ons de gevraagde informatie bezorgt, hoe sneller we jouw aanvraag kunnen behandelen.
Kan ik mijn dossier inkijken of een kopie ontvangen?
Onder bepaalde voorwaarden kun je je dossier inkijken. Contacteer ons daarvoor via het contactformulier of bel ons op het nummer 08 009 87 99 (van maandag tot vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur).
Ik heb hulp nodig om mijn dossier te bekijken. Wat moet ik doen?
Kies een persoon die je goed kent en die je kan helpen om je dossier te bekijken. Stuur ons de naam door van die persoon per mail of per brief. Het kan gaan om een familielid, je partner, een vriend, je behandelend arts (bv. je huisarts) … Je moet de aanvraag wel zelf ondertekenen en een kopie van je identiteitskaart toevoegen. Enkel jij of je wettelijke vertegenwoordiger krijgen een kopie van je dossier. De persoon die je helpt om het dossier te bekijken krijgt geen kopie.
Onze arts of evaluator heeft het recht om een inkijk in je dossier te weigeren:
- als de informatie in je dossier voor ernstige schade aan je gezondheid zou kunnen zorgen. Je kunt dan wel zelf een arts aanduiden die je dossier mag bekijken en die je hierover informeert.
- als we over aanwijzingen beschikken dat je je verplicht voelt om een kopie van je dossier te bezorgen aan iemand anders (bv. aan de verzekeringen).
Meer informatie
Meer informatie over je rechten en de erkenning van je handicap vind je op deze pagina’s op onze website: