Laatst bijgewerkt: 30/05/2024
Werk je bij een gemeente, OCMW of ziekenfonds en heb je een machtiging? Dan kun je met je eigen identiteitsgegevens digitaal een aanvraag indienen voor een persoon met een handicap en het dossier opvolgen via My Handicap.
Welke informatie vind je in my handicap?
Via het digitale loket My Handicap kan je het dossier van de persoon met een handicap raadplegen. Hierin vind je het dossier van de persoon met een handicap met onder andere deze gegevens terug:
- welke aanvraag nog lopende is: wat de stand van zaken is, wat we nog nodig hebben om deze aanvraag te behandelen en wanneer de persoon met een handicap bij onze arts moet komen,
- welke voordelen de persoon met een handicap al heeft,
- op welke voordelen de persoon met een handicap op eenvoudig verzoek recht heeft (bv. een attest van erkenning, een attest recht op tegemoetkoming),
- welke voordelen nog aangevraagd kunnen worden,
- welke aanvragen momenteel in behandeling zijn,
- waar de persoon met een handicap vroeger recht op had,
- welke aanvragen afgewezen zijn,
- welke beslissingen heroverwogen zijn,
- welke aanvragen al bekeken zijn, maar nog niet zijn ingediend,
- welke bedragen de persoon met een handicap al heeft ontvangen,
- wanneer de volgende tegemoetkoming wordt uitbetaald,
- wat de laatste beslissing is.
Wil je een aanvraag indienen?
Een aanvraag indienen doe je via het digitale loket My Handicap. Met My Handicap kan je eenvoudig het dossier van een persoon met een handicap bekijken, een aanvraag indienen voor een of meerdere voordelen en wijzigingen doorgeven.
Wil je meerdere voordelen aanvragen?
Als je naast een tegemoetkoming of een erkenning ook een ander voordeel (bv. een parkeerkaart) wilt aanvragen, vul je eerst het formulier voor de tegemoetkoming of erkenning in. Dat formulier bevat alle gegevens die nodig zijn voor de aanvraag van een ander voordeel. Nadat je het formulier hebt ingediend, zullen de gegevens ook beschikbaar zijn voor andere aanvragen (bv. voor een parkeerkaart). Je hoeft dan geen tweede formulier in te vullen: klikken op de link van het andere voordeel volstaat.
Als je eerst een parkeerkaart aanvraagt en nadien pas een tegemoetkoming of erkenning, zul je wel twee keer het formulier moeten invullen, want voor een tegemoetkoming of erkenning hebben we meer gegevens nodig.
Wil je wijzigingen doorgeven?
Je kunt heel wat wijzigingen zelf doorgeven via het digitale loket My Handicap, waaronder:
- de contactgegevens,
- het domicilie- of verblijfsadres,
- een opname in -of ontslag uit- een instelling,
- het zichtrekeningnummer,
- de bewindvoerder of contactpersoon die helpt bij de aanvraag,
- de voorkeurstaal.
Bovendien kun je via My Handicap ook uitstel vragen voor het indienen van formulieren.
Omdat je deze gegevens zelf kunt wijzigen, hoef je ze niet door te geven via het contactformulier en ons er ook niet voor te bellen. Bovendien kan je in het dossier meteen zien of de aanpassingen zijn doorgevoerd. Andere wijzigingen kun je steeds melden via het contactformulier op onze website of door te bellen naar het gratis nummer 0800 987 99 (van maandag tot vrijdag van 8.30 tot 12.30 uur).
Meer weten?
Voor meer informatie over specifieke onderwerpen kan je terecht op deze pagina’s: