De nieuwe aanvraagprocedure: een eenvoudigere, persoonlijkere en snellere dienstverlening

Sinds 1 juli 2016, is de werkwijze van de DG Personen met een handicap grondig veranderd. De ingewikkelde papieren aanvraag is vervangen door een kortere online
vragenlijst.

Afhankelijk van de gekozen tegemoetkomingen, polst een interactieve
vragenlijst naar de administratieve gegevens en de zelfredzaamheid van de burger.
Deze aanvraag wordt elektronisch verstuurd naar de DG Personen met een handicap.
De medische gegevens worden door de DG Personen met een handicap zelf
opgevraagd bij de behandelend arts die vermeld werd in de vragenlijst. Het is dus
niet langer nodig om papieren documenten te laten invullen door de arts.
Zo verloopt het indienen van een aanvraag sneller, persoonlijker en eenvoudiger.

Het is ook mogelijk om vooraf een online screening te doen zodat ook wie weinig van
de wetgeving kent, kan inschatten op welke tegemoetkomingen en maatregelen
hij mogelijk recht heeft.

Ook voor de partners van de DG – de gemeentes, OCM's, ziekenfondsen, … –
houdt dit enkele veranderingen in.

Zo werd Communit-e (indienen aanvragen) vervangen door My Handicap. Het consulteren van de aanvragen zal tot het najaar van 2017 opnieuw via Handiweb verlopen.

Om de burger en haar partners nog beter van dienst te zijn, bestaat de DG voortaan uit teams die elk verantwoordelijk zijn voor een bepaalde regio. Elk team zal zijn lokale partners uitnodigen voor een infosessie om hen te begeleiden bij de veranderingen.

Meer informatie?

  • In 2013 kwamen we samen met partners uit de sociale sector en personen met een handicap om onze werkmethodes te verbeteren. Hier ontstond het idee om alle informatie voor personen met een handicap te bundelen in 1 uniek dossier dat behandeld wordt door lokale contactpersonen. Meer informatie
  • Aanvragen indienen en opvolgen als professional (.pdf)